onsdag 26. oktober 2011

Oppskrift og bretteteknikk

Grovt, knafritt brød



150 g Jytte Teff
150 g Fibra Teff
100 g glutenfrie havregryn
¼ ts tørrgjær
1½ ts salt
6 dl kaldt vann
·         Bland alt det tørre.
·         Tilsett vannet, og rør kjapt sammen. Deigen blir ganske løs.
·         Strø litt mel over deigen, og ha plastfolie over bakebollen. Sett til heving på kjøkkenbenken i 18–20 timer.
·         Når deigen er ferdig hevet, strøs godt med mel på enten en bakeplate av plast eller et bakepapir. Hvelv deigen på melet, og brett den løse deigen cirka 8 ganger inn mot midten.
·         Ha bakebollen over deigen, og la den stå til heving i nye 2 timer.
·         Etter cirka 1½ time settes ovnen på 270 grader, og den ildfaste gryten (gjerne av glass) settes inn i ovnen for oppvarming.
·         Brøddeigen hvelves så over i den varme, ildfaste gryten.
·         Senk temperaturen til 260 grader. Stek brødet med lokket på i 30 minutter. Sett så ned gradene til 250. Ta av lokket, og stek i nye 20 minutter. Brødet skal få en mørk, sprø skorpe.


Så var det dette med bretting av deigen, da... Siden deigen blir for klissete til å trekke i med hendene, velger jeg alltid å bruke slikkepotten til denne prosessen. Noen bilder kan illustrere dette:





Lykke til med baksten, og håper det smaker :)

10 kommentarer:

  1. No-knead bread. Elsker det. :-) Det har aldri vært enklere å bake glutenfritt.

    SvarSlett
  2. Kan jeg bruke leirgryte tror du?

    SvarSlett
  3. Jeg har ikke prøvd leirgryte selv, men du kan jo prøve! Kan ikke forstå noe annet enn at det kan gå greit. Du får gi tilbakemelding om resultatet ;)
    Lene

    SvarSlett
  4. Det gikk veldig bra med leirgryte:)

    SvarSlett
  5. Så kjekt :) Da skal sannelig jeg også prøve det, og se om det er noen forskjell i smak eller konsistens.

    SvarSlett
  6. Men jeg synes det ble litt for bløtt så jeg prøver igjen med litt mindre vann, 5,5 dl. Setter det snart i ovnen;)

    SvarSlett
  7. Dette har jeg lyst til å prøve! Hvor stor må gryta være? Og tror du det går an å bruke ildfast form i glass? Det er det eneste jeg har med lokk...

    SvarSlett
  8. Hei, Linda! Du må bare gå igang å teste ut :) Gryten min er også av glass, så da kan den vel kalles ildfast form også ;) Den jeg bruker er 18 - 19 cm i diameter. Lykke til med baksten!
    Lene

    SvarSlett
  9. Hei, jeg prøvde denne oppskriften men med andre typer mel og deigen ble altfor bløt. Den var faktisk flytende og håpløs å jobbe med. Suger dette teffmelet til seg mer veske enn vanlig mel?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Jeg vil tro at det er havregrynene som "suger til seg" mest væske i dette brødet. Lene

      Slett